tildabronnert.blogg.se

partysvensk

Kategori: Allmänt

Hade en livlig debatt om svenskar och såkallade partysvenskar med ett gäng norskar på festen igår, kände att jag ville dela med mig av våra visa slutsatser. (En Partysvensk är en svensk som kommit till Norge för jobb och framför allt bättre lön. Att nästan alla jobbar inom servicebranschen är nog för att den är mest lättåtkomlig och kräver ofta och på kort varsel mer personal, perfekt för en partysvensk, sant.) Varför blir då en arbetande svensk partysvensk undrade jag? de frågade mig hur en vanlig vecka såg ut för mig. Jaa, jobb från måndag till lördag, lite gym, lite film och så fest.. eeeh partysvensk hejhej! Vi kom iallafall fram till att det inte är något kränkande med det, vem vill inte leva partysvenskens oproblematiska liv? heja sverige! 
 
Var fest hos Linn från jobbet så jag var enda svenskan så fick koncentrera mig som satan för att hänga med i konversationerna. Men vi gjorde en deal.. när jag tappa tråden eller helt enkelt fattade nada kunde jag bara sitta där och le och nicka, så vi svenskar gör när vi inte riktigt hänger med, man är väl uppfostrad? Var sjukt kul när en märkte att jag var helt lost och jag bara satt och log utan att jag tänkte på det.. hahaha. Och alla de andra försökte snakka svensk hela kvällen, låter som en blandning av Maria montazami och någon som inte riktigt har alla ägg i korgen, garva så jag tjöt!
 
Vi råkade iallafall ha så kul så stannade kvar där istället för ut på byn, problematiskt när tilda skulle hem vid halv 4 och insåg att jag aldrig tidigare varit så långt bort från byn.. fick ta taxi.. själv. Och när jag precis hoppat in i taxin råkar jag tänka på uppdrag granskning där man fick reda på hur många tjejer som blir ofredade, våldtagna och rånade när de åker taxi själva, paniken började krypa sig på och jag tänkte att jag var tvungen att hålla igång samtalet hela vägen, tänkte att om an pratar kan han inte planera hur han ska råna mig eller vär... ja min hjärna är en enastående muskel! så efter jobbigt kallprat på norska och 400 kroner senare var jag äntligen hemma. möttes av kaos grisstia hatar äckligt kök har jag insett så låg kvar i sängen till tjejerna städat upp efter sin fest ( 30 min sen) äntligen kan jag gå upp sooho! xx
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: